Stichting H.E.L.D.

H.E.L.D. staat voor Houd Een Leefbaar Dorp. En onze vrijwilligers zijn onze helden!

Op 14 juni 2019 opende de speelgoedbank haar deuren voor gezinnen die het (even) niet zo breed hebben. Dit werd mogelijk door een mooi burgerinitiatief dat werd ondersteund door de gemeente Sint-Michielsgestel en de Vincentiusvereniging. Het initiatief startte destijds op Wijkplein Gestel. De nieuwe locatie aan de Theereheide in Sint-Michielsgestel werd dit jaar op 1 maart heropend.

Vlindertje Vinze
De vlinder staat symbool voor een nieuw begin. De naam Vinze komt van het Latijnse “vincere” en betekent overwinnen of veroveren. “We hebben inmiddels vele harten van donateurs veroverd” vertelt vrijwilligster Rian van Boxtel enthousiast “zodat we steeds van mooi speelgoed worden voorzien”.

Spelen is belangrijk
Spelen staat gelijk aan ontwikkelen. Speelgoed geeft het kind volop mogelijkheden tot fantaseren, ontdekken en delen. Speelgoed is erg belangrijk voor de ontwikkeling, fantasie, motoriek en creativiteit van kinderen en is ook zeer leerzaam. Het maakt het makkelijker voor een kind om met andere kinderen te spelen en is daarmee goed voor de sociale contacten. “Kinderen stappen elke keer weer zo blij de deur uit” glimlacht vrijwilliger Guido Beenkens.

Inzameling
De Speelgoedbank zamelt bruikbaar speelgoed in, dat schoon, heel en compleet is, en geeft het door aan gezinnen die moeite hebben om financieel rond te komen. “Er blijft dan weinig geld over om speelgoed voor de kinderen te kopen” licht vrijwilligster Angela Rijken toe. “Wanneer je je ongebruikte speelgoed aan de Speelgoedbank doneert, dan zorgen wij dat dit speelgoed terecht komt bij de kinderen die dit hard nodig hebben.”

Speelgoed kan elke vrijdag tussen 10:00 en 13:00 en elke zaterdag tussen 10:00 en 12:00 uur ingeleverd worden. De speelgoedbank is gehuisvest in de voormalige kantine van voetbalclub SCI op Heidelust, Theereheide 5 in Sint-Michielsgestel.

Steeds meer gezinnen leven in armoede
Wil je jouw kind(eren) gebruik laten maken van de Speelgoedbank? Je bent van harte welkom!
Maak een afspraak voor een moment om rustig rond te kijken in de goed gesorteerde speelgoedbank. Een afspraak maken gaat heel eenvoudig door een mailtje te sturen naar gestel.speelgoedbank@gmail.com